Friday, August 10, 2007

我爱我的国家Negarakuku




Negaraku Negarakuku
Negaraku Negarakuku
Negaraku Negarakuku

我爱我的国家 有国才有家
Saya cinta Negara saya, ada Negara baru ada keluarga
有家才有我 站在这边跟你
Ada Negara baru ada saya berdiri di sini
大声唱歌 你麦惊
Nyanyi sekuat-kuatnya, anda jangan takut
虽然我每次骂粗话
Walaupun setiap kali saya marah perkataan kasar
我的歌 就像榴莲一样
Lagu saya seperti durian
硬硬尖尖 只是
Tajam dan keras tetapi
看你敢不敢打开 看看里面的真相
Terpulang kepada anda berani buka mata untuk melihat kebenaran
他可以很臭也可以很香
Durian boleh berbau busuk juga boleh berbau wangi
只是看你有怎样的鼻坑
Hanya bergantung kepada lubang hidung anda

我们的警察 叫做MATA
Polis kita juga dipanggil MATA
因为他们的眼睛很亮
Kerana mata mereka sangat tajam
新年一到 他们就很努力
Sampai tahun baru mereka akan bekerja keras
拿住笔可是很少跟你开单
Pegang pen tetapi jarang keluar saman
因为他们口很渴 需要喝茶
Kerana mulut mereka dahaga perlu minim teh
还有KOPI O 要不要加糖
Lagi ada KOPI O nak tambah gula ke?
如果加糖 他嘴巴会甜甜跟你微笑
Kalau tambah gula mulut dia manis senyum sama kamu
你要离开的时候
Bila kamu tinggal
他还会跟你TATA
Dia lagi cakap TATA

Negaraku tanah tumpahnya darahku
Rakyat hidup
Bersatu dan maju

这种现象 不需要改善
Keadaan ini tak perlu diperbaiki
也不用加强 警民合作
Juga tak perlu diperkuatkan, polis bekerjasama dengan rakyat
一杯咖啡感情不会淡
Secawan kopi erat hubungan
我西北suka
Saya banyak suka
至少不会回家收到三万
Paling kurang balik rumah tak payah kena saman
我爸爸一定赌烂
Bapa saya mesti marah
我一定欠打 没有车给我驾
Saya mesti kena pukul, tak ada kereta pandu
怎么办 这次西北够力
Macam mana? kali ini teruklah
没有车 我要怎样出去玩
Tak ada kereta, macam mana nak keluar main
没有车 我要怎样打野战
Tak ada kereta, macam mana nak lumba kereta
没有车 我要怎样看阿瓜
Tak ada kereta, macam mana nak tengok ‘ah kua’

这个国家 我很喜欢
Negara ini saya banyak suka
早上五点
Pukul lima setiap pagi
还有morning call会叫我起床
Lagi ada morning call panggil saya bangun
有时几间一起唱
Ada kala beberapa nyanyi sekali
听起来好像情歌对唱
Dengar macam berduet
声音拗来拗去像唱R&B一样
Suara macam nyanyi R&B
虽然有时他们唱到走音
Walaupun ada masa mereka nyanyi salah key
虽然他们有时还会唱到破声
Walaupun ada masa mereka nyanyi sampai suara pecah
有些声音像公鸡 可是比公鸡早起床
Ada suara yang macam ayam, tetapi bangun lebih awal daripada ayam
这样我们才会知道准备上课上班
Macam ini baru kita tahu bila mahu pergi sekolah dan bekerja

不要怪 政府只会照顾土著
Jangan salahkan kerajaan hanya menjaga bumiputera
不要怪 我们没有受到公平照顾
Jangan salahkan kita tidak mendapat penjagaan yang adil
这样才能证明我们华人不怕吃苦
Macam ini baru membuktikan orang cina tak takut susah
这样才能训练我们逆境寻找出路
Macam ini baru boleh latih kita cari jalan keluar
不要觉得他们的标准 很奇怪
Jangan anggap piawaian mereka sangat hairan
因为这样反而表现我们 很厉害
Kerana ini menonjolkan kita sangat bagus
没有被宠坏的小孩 才不会依赖
Tidak ada anak yang manja baru boleh berdikari
不然你看看有人到现在 还没有断奶
Kalau tidak anda lihat masih ada orang yang belum putus susu

Rahmat Bahgia
Tuhan kurniakan
Raja kita selamat bertahta
Rahmat bahgia tuhan kurniakan
Raja kita selamat bertahta

躲在政府部门里面的人 更厉害
Orang bekerja di jabatan kerajaan lagi hebat
他们做什么事情都可以慢慢来
Mereka buat apa kerja pun lambat
就算排队的人等到要骂 臭Lelai
Walaupun orang yang berbaris tunggu sampai nak marah “Lelai busuk”
他们的心情还是一样自由自在
“mood” mereka masih bagus
有时Kuih都拿出来
Ada kala kuih pun dikeluarkan
他吃他的粮惹Kuih
Dia makan nyonya kuih
你的队继续排
Kamu terus berbaris
就算你真的骂臭Lelai也不要紧
Kalau anda betul betul marah “lelai busuk” pun tidak apa
因为旁边的Guard他在做梦
Kerana guard di tepi sedang mimpi
他不会鸟你的啦
Dia takkan peduli kamu lar

他们把头包起来 慢慢走慢慢过马路
Mereka tutup kepala mereka, menyeberangi jalan dengan perlahan
你驾车经过还要小小让路
Anda yang memandu pula kena memberi jalan
最重要活得开心 最重要活得舒服
Yang paling penting hidup gembira, yang paling penting hidup selesa
不要学华人一样
Jangan belajar orang cina
整天忙忙碌碌 西北辛苦
Setiap hari sibuk-sibuk, banyak susah
这个精神我们真的不能不佩服
Semangat ini patut kita hayati
因为这个就是他们生活的态度
Kerana ini gaya hidup mereka
(态度 态度)
Gaya hidup

这首歌我都在讲好话
Lagu ini saya cakap semua bagus
相信你们赌烂我的人现在一定很喜欢
Orang yang tak suka saya sekarang mesti suka saya
世界很和平 很有希望
Dunia aman, harapan cerah
没有很受伤 也没有很乱
Tidak ada yang tercedera, tidak juga kecoh
你很高贵 你很高雅
Anda sangat “standard”
大便很香 不会骂粗话
Tahi sangat wangi, tidak boleh marah perkataan lucah
你们最High class每天要浪漫
Kamulah paling high class, setiap hari romantic
听光良品冠
Dengar lagu “Michael & Victor”
可是人家都已经跑去了台湾
Tetapi orang sudah cabut pergi Taiwan
独中生毕业了
Pelajar sekolah Cina tamat pengajian
要进Local大学西北难
Nak masuk local U sangat susah
其实这件事情我们更不需要赌烂
Perkara ini kita tak patut marah
这个其实是政府的一个伟大计划
Ini sememangnya satu lagi projek kerajaan yang mulia
他要我们到处跑 出国自己找希望
Mereka nak kita lari ke sana sini, keluar Negara untuk cari harapan
然后学习东西回来报答国家
Lepas tamat pengajian balik menyumbang kepada negara
这个计划真的是 好到没有话讲
Projek ini memang bagus, sampai tak ada apa boleh komen
世界各地都会看到Malaysia的孩子
Seluruh dunia pun boleh nampak anak Malaysia
好像逃难一样 西北爽
Seperti lari daripada bencana, memang syok
2007 马来西亚搞观光
2007 malaysia nak buat promosi
华人文化统统拿出来宣传
Adat cina semua digunakan untuk promosi
独中生政府根本不想管
Sekolah cina kerajaan langsung tak peduli
文凭丢Longkang 像我一样
Sijil buang longkang macam saya
中华毕业去了台湾
Tamat pengajian dari ‘tiong hua’ sekarang pergi Taiwan
学了东西准备回去报答国家
Lepas belajar nak balik menyumbang kepada negara
我站在台北路边拿住Guitar
Saya berdiri di tepi jalan Taipei angkat guitar
可是我的嘴巴还是一样唱
Tapi mulut saya masih sedang nyanyi

Rahmat bahgia
Tuhan kurniakan
Raja kita selamat bertahta

Labels: ,